اخواني اعضاء اسرة المهندس للمحمول
اقدم لكم اليوم موضوع صغير
وهو اخطاء الفنيين في استلام الاجهزه الصيني
وجميع الاجهزه بصفه عامه
الجهاز لا يشحن
ياتي العميل وتكون شكوته ان الجهاز لا يشحن
علي طول يقول الفني ده محتاج سوكت شحن
ولكن هناك احتمال يكون
1- مشكلة شاحن
2- مشكلة بطاريه
3- مشكلة ما في دائرة الشحن
مثل قفله
انقطاع مسار الموجب للشحن
انقطاع المسار السالب
لمعرفة القفله ممكن
نجرب ونشحن الجهاز بشاحن مضئ
اذا
انطفئ الشاحن بكده يكون هناك قفله
الجهاز فاصل باور
وده مشاكله كتير اوووي
وممكن يكون حل العطل باسهل الطرق
لكن التعقيد يجعل حل العطل من المستحيل
اولا يجب وضع الجهاز علي الباور سبلاي
وهنلاقي بعض المؤشرات التي تعطيني بداية الطريق للبدء في الصيانه
1- سحب امبير عالي دون الضغط علي مفتاح الباور
وتناولت بالتفصيل شرح هذه الجزئيه في اح موضوعاتي
2- سحب امبير اقل من المعدل الطبيعي ولا يفتح باور
3- سحب امبير ويقف علي ذالك
4- يسحب امبير عالي وينزل
5- يسحب امبير بمعدل طبيعي وينزل
6- يفتح باور ومع بدء النغمه يفصل باور
7- يفتح باور ومع التقاط شبكه يفصل باور
8- لا يستجيب نهائي للمفتاح الباور
كل هذه النقاط تم شرحها وتضيحها
لكن اردت من هذا الموضوع ان
اقول ان الباور سبلاي له اهميه كبيره جدا
ويجب ان نستخدمه امثل استخدام
ياتي العميل ويقول
الجهاز محتاج سوفت
من غير ما يسال العميل لماذا محتاج سوفت
يذهب علي طول علي الدراجون ويفلش الجهاز
وهذا الخطا
يجب سؤال العميل اولا
ربما هناك من حاول تنزيل سوفت لمشكلة ما
ولكن احدث عطل اخر به
اذن
يجب
ان
1- سؤال العميل عن سبب العطل
2- ان يستخدم الباور سبلاي في تشخيص الاعطال
3- ان يتبع قاعدة البساطه في حل الاعطال يعني الاسهل فلاصعب
البطاريه ثم ريش البطاريه.............في النهايه البرسيسور
لا يبدأ بالبروسيسور لانه اخطر ايسي في الجهاز
4- ان يحدد العطل ويعلم به العميل ثم الاتفاق علي سعر الصيانه
وهذا ليس كل ما في هذا الموضوع
ولكن لنا تكمله بمشيئة الرحمن
واترككم في رعاية الله وامنه